taco - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nikki - WaarBenJij.nu taco - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nikki - WaarBenJij.nu

taco

Door: nik

Blijf op de hoogte en volg Nikki

08 Mei 2006 | Bolivia, Potosí

Afgelopen week was zo ongeveer 1 groot avontuur. Zoveel gedaan in korte tijd..
Nadat we santa Cruz verlaten hadden zijn we vast komen te zitten in een klein dorp daar in de buurt, Samaipata. Dit vanwege de busstaking die gister nog steeds gaande was, al een week! Na 3 dagen in dat dorp 'wachten' tot er een bus langs zou komen waren we het zat en zijn langs de weg gaan staan. Werden we binnen een uur meegenomen door een vrachtwagen met open laadbak vol met autobanden. Samen met nog wat locals hebben we de volgende 9uur tussen de autobanden gezeten met een ongelofelijk mooi uitzicht aangezien we door de bergen reden. Het is niet uit te leggen hoe heerlijk het was om met een muziekje en de wind door je haren door de bergen te cruisen. In de avond kwamen we aan in Sucre waar we de 2 dagen erna doorgebracht hebben. Leuke stad, veel leuke mensen ontmoet. En weer eens goed uit geweest. Wat resulteerde in een slaaptekort. Maar we hebben wel weer een briljante avond gehad. Elisa en ik allebei behoorlijk tipsy, wat resulteerde in een hilarische fotosessie in de meisjeswc van de club waar we waren. En dat moesten we de volgende dag onder ogen zien.
Gister een taxi naar potosi genomen aangezien de bussen nog steeds staken. Taxi gedeeld met een relaxte Nederlandse jongen die we in Sucre ontmoet hadden. Was heel gezellig en gisteravond naar de film aangezien we uitgeput waren van het feesten.
Vanochtend naar de zilvermijnen hier geweest en dat was ongelofelijk. Zó indrukwekkend. In deze mijnen wordt op het moment namelijk nog gewerkt en ik heb ongeveer 2 tot 3 uur in de mijn doorgebracht en kreeg het er al superbenauwd want het is heel stoffig en klein en smal. Ik heb door gaten gekropen en geklauterd, het was best zwaar.
En om je heen zie je de mijnwerkers aan het werk en deze mensen werken 6 dagen per week 8 tot 10 uur per dag in de mijnen. Een man van 44 werkte al 28 jaar in de mijn, hij leek op zn minst 60. Als zijn longen voor 60% door een arts worden afgekeurd mag hij met pension. Op dat moment is de levensverwachting voor zoiemand nog 2 tot 3 jaar..
Ik vraag me af waarom ik soms loop te zeiken als ik naar mn werk moet, wat ik doe is echt niks bij wat ik vandaag gezien heb. Ik heb even het werk van zo een mijnwerker overgenomen, na 5 minuten was ik al uitgeput.
Ongelofelijk dat mensen dit jaar in jaar uit vol kunnen houden, wat voor leven heb je dan! Ze verdienen dan wel heel goed maar wat moet je met geld als je 6 dagen per week de hele dag onder de grond zit?!! Je kunt het je gewoon niet voorstellen.
Over een uur nemen we de bus naar Uyuni, waar we hopelijk overmorgen een 3daagse toer over de zoutvlaktes gaan maken. Ik heb daar het meest naar uitgekeken van alles.
Daarna de grens van chili over en dan moeten elisa en ik alweer afscheid nemen... snik..

  • 09 Mei 2006 - 05:48

    Alies:

    Ik ben jaloers chick! Zijn al die trips en het reizen niet ENORM duur?
    Veel plezier nog! xoxo

  • 10 Mei 2006 - 09:29

    Elfje:

    hey lieve nikki! volgens mij vergaat het je erg goed! daar ben ik blij om. hoe lang ben je nou al weg? ik ben benieuwd naar je verhalen. met mij gaat het erg goed, al mn vrienden zijn examen aan het doen (over twee weken) maar ik moet nog een jaartje bikkelen. niks vergeleken met het werken in een mijn natuurlijk! kusjes elfje

  • 10 Mei 2006 - 11:13

    Jones:

    jo Nikki,
    What a story! liften, zilvermijn, erg interssant om te horen onder wat voor omstandigheden die mensen leven, heftig ook.
    Ben intussen alweer in Nederland waar ik me elke dag begraaf in de bruine borterhammen met belegen kaas! jamjam..Alles goed en weer is super. Hey maak wat van je laatste maand! maar eh dat komt wel goed, i know. kus jona

  • 10 Mei 2006 - 13:52

    Maya:

    hej nikje,
    zo te horen is alles heel goed en leuk enzow,maar waar blijven de foto's??

    kus maay

  • 10 Mei 2006 - 21:39

    Luitzen:

    Wow nik,
    Hipjes hoor ^^

  • 12 Mei 2006 - 17:40

    Hildegard:

    Voor het geval je hotmail niet kunt lezen bericht ik je dat ik je verzoek heb ingewilligd.
    1083 kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

ik ga er weer vandoor, dit keer Guatemala, met als doel daar mijn bachelor onderzoek in praktijk te brengen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 38835

Voorgaande reizen:

25 Januari 2009 - 27 April 2009

veldwerk Guatemala

04 Februari 2006 - 31 Mei 2006

Peru

Landen bezocht: